Vorige maand reisde ik voor het eerst met een nachttrein.

Het retourtje van Brussel naar Berlijn duurde in totaal zo’n 24 uur. Waarom zo lang? De trein van de Nederlandse startup European Sleeper rijdt onder andere langs Rotterdam, Amsterdam en Deventer.

Ik probeerde mezelf zo goed mogelijk voor te bereiden, maar had een paar dingen anders moeten doen. Hieronder deel ik enkele tips.

1) Ik had een bed moeten boeken

Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar ik had veel beter geslapen als ik een bed had geboekt. In plaats daarvan koos ik voor de heenreis de goedkoopst beschikbare ticket, een stoel in een zespersoonscoupé voor 119 euro.

Mijn plan was om voor de terugreis een van de duurste tickets te boeken, een bed in een driepersoonscoupé, en de twee te vergelijken. Maar door technische problemen werd ik op de terugweg gedegradeerd naar wederom een zitplaats.

De zespersoonscoupé van European Sleeper was erg klein. Foto: Grace Dean/Insider

De reis was weinig comfortabel. We zaten als sardientjes in de trein gepropt. Verliet iemand de coupé, dan werd de rest wakker, omdat we over elkaars benen heen moesten klimmen.

Op de heenreis sliep iemand in mijn coupé in de gang in plaats van op zijn stoel. Op de terugweg sliep iemand op de vloer in onze coupé.

De stoelen zijn aanzienlijk goedkoper dan de bedden, maar ik had meer genoten van mijn eerste vakantiedag in Berlijn als ik beter uitgerust was geweest.

2) Mijn tas was te groot

Ik had een grote rugzak bij me van ongeveer 60 centimeter. Hij voelde te zwaar om op de bagagerekken te plaatsen en paste niet helemaal onder mijn stoel.

Toch bleek dat laatste de beste optie. Met mijn tas half onder mijn stoel uitstekend, en mijn voeten in een oncomfortabele positie er bovenop, lukte het me om in slaap te vallen.

Het bagagerek wekte weinig vertrouwen. Foto: Grace Dean/Insider

3) Ik had beter geen skinny jeans kunnen dragen

Op de heenreis droeg ik een skinny jeans. Dit om ruimte vrij te maken in mijn tas (de strakke broek was mijn grootste kledingstuk).

Achteraf gezien was een comfortabelere broek fijner geweest om in te slapen. Een pyjama had ook gekund, maar dan was ik daarmee wel de enige geweest in mijn coupé.

4) Ik had m'n telefoon moeten opladen

In het Verenigd Koninkrijk, waar ik voornamelijk heb gereisd, zijn veel treinen en bussen standaard uitgerust met stopcontacten of USB-aansluitingen. Ik dacht dat dit ook het geval zou zijn in de nachttrein naar Berlijn. Niet dus.

Toen ik in Brussel aan boord ging, had mijn telefoon minder dan 20 procent batterij over. Dat was natuurlijk niet genoeg voor een ruim 12 uur durende reis. Ik was erg blij dat ik een boek had meegenomen en zorgde ervoor dat mijn telefoon was opgeladen voor de terugreis.

Je kan voor de zekerheid natuurlijk ook een powerbank meenemen.

De nachttrein van European Sleeper. Foto: Grace Dean/Insider

Op deze 3 manieren heb ik me wel goed voorbereid

1) Ik had m'n hostelspullen ingepakt

Ik verblijf vaak in hostels en weet inmiddels wat ik nodig heb om daar goed te kunnen slapen: een oogmasker, oordoppen en slaappillen (voor het geval dat).

Ik wist dat ik deze zowel in de trein als in mijn hostel in Berlijn nodig zou gaan hebben en propte ze, samen met mijn tandenborstel, bovenin mijn rugzak. Zo kon ik er gemakkelijk bij.

Het oogmasker kwam op de terugweg van pas. De mensen met wie ik op weg naar Brussel een coupé deelde wilden slapen met de gordijnen naar de verlichte gang open.

2) Ik nam genoeg eten en drinken mee

Ik had twee herbruikbare flessen ingepakt voor mijn reis. Maar een medewerker op het station in Brussel vertelde me dat er aan boord geen watertappunten zijn. Omdat ik wist dat er ook bij de toiletten in de trein geen drinkwater uit de kraan komt, kocht ik een wegwerpflesje voor ik aan boord ging.

Op de heenreis kregen we in de trein geen informatie over het kopen van eten en drinken. Wel was een medewerker aan boord zo vriendelijk om mijn waterflessen voor me te vullen met grotere wegwerpflessen.

3) Ik reisde met een buffer, voor het geval ik vertraging opliep

De eindbestemming van de nachttrein, het centraal station van Berlijn. Foto: Grace Dean/Insider

Door ruim op tijd te vertrekken, zorgde ik ervoor dat ik ook genoeg tijd overhield bij een eventuele vertraging – waar je voor mijn gevoel een grotere kans op hebt bij zo'n lange reis.

Hoewel ik in Berlijn geen belangrijke afspraken gepland had staan, moest ik op de terugweg wel de Eurostar op tijd zien te halen in Brussel. Ik reisde met een buffer van een paar uur ­– tijd die ik uiteindelijk kon gebruiken om de stad te verkennen.

LEES OOK: Zo groot is het tijdsverschil tussen vliegen en de trein bij 5 populaire routes tussen grote steden in Europa